Spelinspektionens informationsmöte 17 september 2019

Under tisdagen den 17 september bjöd Spelinspektionen, Skatteverket, Finanspolisen och Konsumentverket in samtliga spelbolag till ett informationsmöte på World Trade Center i Stockholm för att redogöra för hur myndigheterna ställer sig i olika frågor kring den nya spellagen. Syftet med mötet var också att skapa en utökad förståelse mellan alla aktörer och myndigheter vilket man verkar ha lyckats med om man ska tro de efterföljande reflektionerna och kommentarerna.

Inledande ovisshet bland licensierade spelbolag

Även om vi på CMSL är föga mer än casinointresserade marknadsobservatörer har vi kunnat se Sveriges samlade spelbolag uppvisa samma tendenser gång på gång under det senaste året. För många casinon med svensk licens verkar den nya lagens otydlighet verkat som en smärre käpp i hjulet när det kommit till marknadsföring och vad man egentligen fått och inte fått göra för sälja sina tjänster. Vid ett tillfälle under Spelinspektionens livesändning av informationsmötet den 17 september visade Andreas Prochazka från Konsumentverket exempel på hur ett spelbolag missförstått skillnaden mellan vad ett servicemeddelande till en spelare är och vad marknadsföring är. En cyniker hade kanske sagt att det var ett sätt att försöka friskriva sig från diverse efterföljder, men på CMSL utgår vi ifrån att de flesta är ärliga i grund och botten.

För att reda ut lejonparten av dessa oklarheter hade anordnarna satt upp fyra huvudpunkter på dagordningen:


  • Kanalisering
  • Matchfixning
  • Spelansvar
  • Penningtvätt

Kanalisering

Den gode Marcus Aronsson tog med samtliga åhörare på en resa där han förklarade att kanaliseringsgraden på den svenska spelmarknaden uppgått till 91 % efter de första två kvartalen efter licensinförandet. Målet var att uppnå 90 % under två första åren vilket man nådde nästan direkt. Men Aronsson var inte nöjd. De sista 9 procenten utgjordes av aktörer som antingen olovligen riktade sig mot svenska spelare och av aktörer som helt enkelt fick spelartrafik från Sverige. Aronsson uttryckte sin och Spelinspektionens vilja om att få bort de elementen från marknaden så att den svenska spellicens och den svenska spelmarknaden blir mer attraktiv. Detta skulle i sin tur vara bra för spelbolagen.

Matchfixning

Den flitige Katarina Abrahamsson gick igenom hur man ska få bukt med matchfixningen inom idrottsvärlden genom att förbjuda spel på minderåriga. Det är ju allmänt vedertaget att det finns risk för hot om våld om oddsspel kan läggas på idrottande ungdomar. Att de ska göra läggmatcher osv. Det finns dock potentiella problem när vissa sporters absoluta elit är under 18 år och att man då inte ska kunna spela på dem. Därför har man kommit fram till att vadhållning inte får erbjudas på händelser eller evenemang där den övervägande delen av deltagarna är under 18 år. Det lät som en bra kompromiss enligt oss på CMSL.

Spelansvar

Sen var det alltså dags för Andreas Prochazka och Elin Häggeborn från Konsumentverket som gick igenom och förklarade hur Konsumentverkets tillsynsinsatser genomfördes när det kom till casinon och spelbolag på den svenska spelmarknaden. Det handlade mycket om hur marknadsföringen fick genomföras samt vilka brister som Konsumentverket stött på under det första halvåret 2019.

Penningtvätt

Den sista huvudpunkten på agendan handlade om penningtvätt och Sara Näselius och Frida Lindholm gick snabbt och välartikulerat igenom hur bred definitionen av penningtvätt är i Sverige samt hur man som spelbolag kan stävja den formen av brottslighet på enklaste sätt. Det var ett väldigt intressant och informationsrikt segment.

Övriga punkter

Utöver huvudpunkterna förekom det även andra saker på dagordningen. Bland annat pratades det om Spelpaus och hur den inledande avstängningsstatistiken ser ut, och hur Skatteverket hanterat spelbolagens skattefrågor under den inledande licens-eran.

I vårt tycke saknade vi skattefrågor och information riktat mot spelare. På CMSL utgår vi alltid från spelarnas perspektiv och även om informationsmötet i huvudsak var riktat till spelmarknadens aktörer, så hade det varit klädsamt om man utgått ifrån att flera spelintresserade lekmän hade följt livesändningen och format programmet därefter.

Sammanfattning

Informationsmötet den 17 september 2019 mottog flera hyllningar och lovordades gott från flera olika marknadsaktörer från både Sverige och från utlandet. "Very good" och "super smart!", var termer som yttrandes från engelska intressenter.

På CMSL är vi mer än nöjda över den här satsningen från Spelinspektionen och dess vänner. Mer sånt här i framtiden, tack. Framförallt mer sånt här riktat mot svenska spelare också!